Helsinki International Horse Show on sitoutunut tapahtuman ympäristövaikutuksen minimoimiseen.  Olemme lähivuosina kiinnittäneet erityistä huomiota tapahtumaan tarvittavien hankintojen vähentämiseen. Haastattelimme Horse Show’n Crew Manager Virpi Nordbladia koskien Horse Show´n hankintoja ja niiden vähentämistä.

Millainen lähtötilanne hankintojen suhteen oli, kun aloitit tapahtuman Crew Managerina vuonna 2018?
Kun aloitin tapahtuman Crew managerina vuoden 2018 tapahtumassa, ensimmäinen askel hankintojen vähentämiseksi oli selvittää hankintojen tarve. Tämä tarkoitti sitä, että inventoin koko Horse Show’n tarvikkeista ja näiden pohjalta arvioin vuoden 2018 tapahtuman tarvittavat hankinnat. Kun pohjatyö tehtiin kunnolla, niin saimme vähennettyä hankintojen määrää merkittävästi jo vuoden 2019 tapahtumaan.

Mitä tapahtuman hankinnat käytännössä ovat?
Tapahtuman Crew managerina vastaan vapaaehtoisryhmien hankinnoista. Hankintoja ovat esimerkiksi toimistotarvikkeet, rannekkeet, tallitarvikkeet, estekunnostustarvikkeet, siivousvälineet, toimihenkilöliivit sekä muut tapahtumahenkilökunnan työvaatteet.

Tapahtuman aikana kertakäyttökulutukseen menee erityisesti työhanskoja, siivoistarvikkeita sekä toimistotarvikkeita, joista erityisesti kopiopaperia. Toimihenkilöliivit vaihtuvat vuosittain, mutta niillä on uusiokäyttöä tapahtuman jälkeen. Sen sijaan esimerkiksi VIP-emäntien vaatteet ja Jumps Green -ryhmän liivit pestään tapahtuman jälkeen, jolloin ne ovat valmiina seuraavan vuoden tapahtumaan.

Millaisin perustein hankintoja tehdään?
Valtaosa hankinnoistamme tulee kumppanilta, joka suosii ympäristöystävällisiä, kierrätettyjä ja uusikäytettyjä materiaaleja tuotteissaan. Tämän lisäksi lapsille suunnatun Kids Parkin keppihevospaja koostuu ainoastaan kierrätetyistä materiaaleista. Etenkin pitkäaikaiskäyttöön hankituissa tavaroissa pyrimme suosimaan mahdollisimman ekologisia vaihtoehtoja. Myös kotimaisuus on meille tärkeää hankintoja tehdessä.

Mikä on hankintojen nykytilanne, ja mitä voitaisiin vielä parantaa?
Vuoden 2018 tapahtumasta viime vuoden tapahtumaan olemme vähentäneet hankintoja yli 50 %, eli edistystä on tapahtunut merkittävästi. Tapahtumatuotannollisesti HIHS alkaa olemaan siinä tilanteessa, että tilaukset vastaavat todellista tarvetta. Pyrimme vuosittain tarkastelemaan vaihtoehtoja, joiden avulla voisimme vielä laskea hankintojen ympäristövaikutusta. Kopiopaperin käyttö on vähentynyt noin 80 % vuoden 2018 tapahtumasta, mutta sen käyttö voisi olla vielä hieman pienempää. Lisäksi uusiokäyttämme materiaaleja aina silloin kun mahdollista. Esim. vanhat mainoslakanat uusiokäytetään pöytäliinoina. Tämä on vähetänyt kertakäyttöpöytäliinojen tarvetta.