Miten laitetaan kuutisenkymmentä isoa ulkomaista hevosautoa parkkiin kätevästi keskelle Helsinkiä ja hoidetaan melko massiivinen kansallisten hevosten tulo ja meno tukkimatta samalla liikennettä? Helposti, kun se on suunniteltu tarkkaan ja toteutuksessa ollaan sopivasti luovia.

Hevosautopysäköintiryhmä on pieni ja tehokas, kokonaista kaksi henkilöä. Karoliinalla ja Johannalla on molemmilla takanaan HIHS-vuosia jo yli kaksikymmentä. Joten hevosauto-tetristä on vuosien mittaan pelattu ensin erilaisilla ja alati muuttuvilla kentillä Helsinki-hallin kupeessa ja viime vuosina Jäähallin läheisyydessä. Toistuvasti toivomme toimittavaksi muutaman hehtaaria asfaltoitua neliönmuotoista kenttää kisapaikan välittömään läheisyyteen vain meidän käyttöömme, mutta edes maailman paras HIHS-organisaatio ei moiseen ole vielä pystynyt. Joten jatkamme tetristämme aina vain uusien tasojen kanssa.

HIHS-uramme on alkanut liikenneryhmän vapaaehtoisena ja myöhemmin ryhmänjohtajana. Sitten kun liikennevastaavan hommaan haettiin uutta tekijää, päätimme yhdessä ottaa haasteen vastaan. Puuhaa ja hoidettavaa on sen verran, että yksin tähän ei venyisi. Vuodet ja elämäntilanteet ovat vaihtuneet, mutta HIHS-viikolle pitää päästä, jo ihan siksi, että kisaorganisaatio kaikkine vapaaehtoisineen on aivan mahtava porukka. Yhdessä teemme ihmeitä.

Miten tämä kaikki sitten tehdään? Suunnittelu alkaa jo kesän mittaan, varsinkin, jos ohjelmaan tai käytössä oleviin tiloihin tulee muutoksia. Karttoja katsellaan, pinta-aloja mitataan ja ruutupaperille piirrellään pysäköintisuunnitelmia. Lauttojen aikataulut opetellaan ulkoa. Ja tietysti koulutetaan liikenteenohjausryhmää, joka vastaa suunnitelman käytännön toteutuksesta.

Ulkomaiset hevosautot saapuvat useimmiten saman päivän aikana ja kaikilla on tietysti kiire päästä majoittamaan hevoset talliin pitkän matkan jälkeen. Suurin osa saapuu lautoilla Turkuun, Helsinkiin tai Naantaliin, joten tässä kohtaa matkaa on taitettu jo melkoisesti ja kaikki ovat vähän väsyneitä. Mainio liikenteenohjausryhmämme ohjaa saapuvat purkamaan ja sen jälkeen parkkiin. Parkkia täytetään ennalta tehdyn suunnitelman mukaan, ottaen huomioon niin sähköt kuin paloturvallisuuden takaavat välit autojen asettelussa. Samaan aikaan Jäähallilla on monenmoista muuta liikennettä ja tavarantoimituksia sekä kansallisia luokkia jo käynnissä. Tulopäivinä voi sanoa, että joka neliö katuverkosta alueellamme on hyötykäytössä. Hevosautot myös tuntuvat kasvavan vuodesta toiseen ja käytössä oleva tila pienentyvän. Joten haasteita riittää.

Joskus siinä torstai-iltana on se hetki, jolloin huokaistaan syvään, kun kaikki ovat saapuneet. Sitten istummekin jo alas ja alamme organisoida sujuvaa poistumista. Sama homma toistetaan sunnuntaina käänteisessä järjestyksessä. Osa ulkomaisista haluaa lähteä heti World Cupin jälkeen, osa tähtää vasta seuraavan aamun laivaan. Groomeille ja hevosautojen kuskeille on jaettu ohjeet ja aikataulut siitä, koska kukakin saa tulla pakkaamaan, jotta kaikki varmasti ehtivät varaamaansa lauttaan. Lopuksi toivotamme turvallista kotimatkaa ja toteamme toisillemme, että näin se vaan tänäkin vuonna meni. Ihmeitä teemme hetkessä, ja mahdottomuudet vievät vain hetken kauemmin.

Teksti Karoliina Lund