Anna-Julia Kontio ja Lopez vd Oude Heihoef, kuva Iita-Maria Ahtiainen

36. Helsinki Horse Show´n palautteet ja kävijätutkimukset on saatu koostettua. Dataa on kerääntynyt mittavasti ja antaa järjestäjälle arvokasta tietoa jatkoa ajatellen. ”On aina yhtä jännittävää odottaa Horse Show’n eri kohderyhmiltä saatua palautetta”, tapahtumajohtaja Tom Gordin toteaa. ”Olemme yhteistyössä Sponsor Insight Oy:n kanssa seuranneet ja vertailleet Horse Show´n tunnuslukuja lähes 15 vuotta. Meillä on mahtava datapankki, jossa vertailemme omaa tapahtumamme kehitystä, mutta myös muita suurtapahtumia Suomessa”, Gordin jatkaa. Nyt julkaistavana on Sponsor Insight Oy:n vuosittainen kävijätutkimus, höystettynä tutkimusyhtiön Navigator-datalla.

Horse Show´sta kiinnostuneiden osuus kasvaa vahvasti
Vuosittaisen Navigator-tutkimuksen myötä selvitetään tapahtumien kiinnostavuus kansan keskuudessa. Horse Show´n kiinnostavuus osoittaa tasaista ja osittain huikeaa nousua, vuoden 2017 aikuisväestön keskuudessa 9 %, vuonna 2022 jo 17 %!

Tänä vuonna peräti yli 700 000 suomalaista yli 18 vuotta täyttänyttä sanoi tapahtuman kiinnostavan. Luku on mittaushistorian suurin. ”Tutkimusten valossa on selvää, että odotukset tapahtumaa kohtaan koronatauon jälkeen olivat erittäin korkealla. Mikä ilahduttavinta, kävijäpalautteen perusteella Horse Show vastasi näihin odotuksiin ja ylitti ne”, kertoo tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen Sponsor Insightelta.

Horse Show’n yleisöennätys 2022

Horse Show’n yleisö peukuttaa – yli 95 % tyytyväisyys
Kävijät pitävät Horse Show´ta urheilullisesti korkeatasoisena (95 %), viihdyttävänä (97 %) sekä tunnelmaltaan hyvänä (97 %). Kokonaisuutena 96 % kertoo viihtyvänsä hyvin. Ensikertalaiset ovat haltioissaan, 99 % kertovat viihtyvänsä hyvin. Sponsor Insighten mukaan tällainen tyytyväisyysluku on 2000-luvun korkein mitattu tapahtumapalautelukema.

Kansainväliset kilpailut kiinnostavat eniten
Ei ole yllättävää, mutta tapahtumalle tärkeää, että kansainvälinen esteratsastus on kävijöille kiinnostavin sisältö Horse Show’ssa. 85 % ilmoittaa tämän, mutta huomattavan korkealle yltää myös tapahtuman kansainvälinen kouluratsastus, 40 %. ”Tämä ilahduttaa todellakin, kun huomioidaan, että kansainvälinen kouluratsastuksemme on pienimuotoinen, mutta näköjään kiinnostava”, Gordin toteaa. Verryttelyn seuraaminen, kotimaiset kilpailut sekä miniklinikat herättävät niin ikään mukavasti kiinnostusta.

Jumps Green -ympäristöohjelma tärkeä
Kävijät pitävät Horse Show´n monivuotisia ympäristöhankkeita tärkeinä (88 %). Viestintään on syytä panostaa entistä tehokkaammin, koska vain puolet kävijöistä ovat huomanneet hankkeen läsnäoloa vuoden aikana ja tapahtumassa. Mukava trendi on, että oma auto jää useammin kotiin ja Horse Show’hun saapuminen julkisilla liikennevälineillä tai kävellen jatkaa tasaista nousua.

Horse Show on perhetapahtuma

Jack Whitaker ja Equine America Valmy de la Lande, kuva Satu Pirinen

Tapahtuman merkitys perheitä kokoavana suurtapahtumana korostuu. Tilastojen valossa näkyy tasaista nousua, tänä vuonna 56 % saapui Horse Show’hun perheensä kanssa.

Tutkimuskoosteeseen täältä

Lisätiedot
Tom Gordin, tom.gordin@helsinkihorseshow.fi
Klaus Virkkunen klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi