Helsingin maailmancup radan maksimikorkeus on FEI:n (kansainvälinen ratsastajainliitto) sääntöjen salliessa nostettu 165 senttimetriin; korkeammaksi kuin koskaan aiemmin. Miten tämä vaikuttaa radan suunnitteluun?

Guilherme Jorge & Johanna Mikkola © Satu Pirinen

Nykyään hevosten laatu, taitavat ratsastajat sekä paremmat pohjat ovat johtaneet siihen, että meidän ratamestareiden tehtävä on tullut vaikeammaksi. Ratojen tulee pysyä reiluina hevosille, mutta kuitenkin urheilullisesti mielenkiintoisina ts. nollaratojen määrän tulee pysyä rajallisena, jotta saamme jännittävän uusinnan. FEI:n säännöt sallivat tällä hetkellä 3 senttimetrin vaihtelun, mutta 5 senttimetriä antaa paremmin pelivaraa.

Kuinka monta estettä näemme maksimikorkeudessa?

Se riippuu aina päivän ratapiirroksesta. En näe, että esteitä tulee olemaan enempää kuin 3 estettä maksimikorkeudessa. Ja ne ovat ilman muuta pystyesteitä.

Kun hevosten laatu on parempi ja ratsastajat taitavampi, niin viime vuosina uusinnoissa on nähty paljon ratsastajia, jopa 15-20. Riittävätkö +5 cm vähentämään uusintaan pääsevien määrän perinteiseen 8 – 10 ratsastajaan?

Meille hevosten hyvinvointi on kaikki kaikessa. Tavoitteena on saada hyvä määrä ratsastajia uusintaan (minusta 6 – 10 on hyvä) ilman, että hevosista otetaan liikaa irti. Niillä on tänä päivänä kiireinen kalenteri 5*:n kilpailuja. Tämän päivän uskomattoman laadukkaat ja urheilulliset hevoset hyppäävät erittäin hyvin 165 senttimetrin pystyesteen. Me ratamestarit käytämme radanrakennuksessa hyväksi esteiden korkeutta ja pituutta, mutta myös etäisyyksiä, estemateriaaleja ja enimmäisaikaa, jotta saamme halutun tuloksen. Tässä mielessä mielestäni voimme käyttää pystyesteen maksimikorkeutta hyväksi, jos hevosten laatu sen vaatii. Korkeus voi ilman muuta auttaa vähentämään uusintaan pääseviä hevosia, mutta kuten sanoin, se on vain yksi osa ratsukolle asetettuja tehtäviä maailmacup-radalla.